Jak otworzyć własny salon kosmetyczny?

Praca w salonie kosmetycznym może przynosić wiele satysfakcji. Nie ulega jednak wątpliwości, że najwięcej radości daje posiadanie własnego gabinetu kosmetycznego. Wiele kosmetyczek marzy, aby go otworzyć. Pytanie tylko, jak się do tego zabrać i o czym należy pamiętać?

Potrzebny kapitał

Każdy początkujący przedsiębiorca musi posiadać kapitał na tak zwany start. Zazwyczaj przynajmniej część kapitału musi pochodzić z zasobów własnych. Pozostałą część możemy pozyskać z różnego rodzaju pożyczek, kredytów czy dotacji. Oczywiście ich otrzymanie nie jest takie proste. Aby dostać kredyt w banku, musimy przedstawić odpowiedni biznesplan, który bank będzie w stanie zaakceptować. To samo dotyczy pożyczek czy finansowania na zasadach leasingu. Możemy również starać się o różnego rodzaju dotacje, które często są bezzwrotne. Dla młodych przedsiębiorców jest to bardzo ważny aspekt. Nie ulega jednak wątpliwości, że takie pieniądze stosunkowo trudno pozyskać. Możemy starać się o dotację z urzędu pracy bądź bezzwrotną pożyczkę ze środków unijnych. Tutaj także musimy przedstawić odpowiedni biznesplan. Pieniądze możemy również uzyskać na zasadzie pożyczki rodzinnej. Możemy bowiem pożyczyć środki od rodziny lub przyjaciół, w zamian na przykład za udział w zyskach. Pamiętajmy jednak, aby spisać odpowiednią umowę, najlepiej z pomocą prawnika. Ile będziemy potrzebować na start? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Zazwyczaj na otwarcie salonu kosmetycznego potrzebujemy około 50 000 zł, czasami więcej. Chodzi bowiem o to, że nawet podstawowy sprzęt jest bardzo drogi. Możemy go oczywiście kupić na raty, lecz musimy tutaj spełnić kilka podstawowych warunków, jakie stawia nam kredytodawca. Zadaniem przedsiębiorcy jest także znalezienie odpowiedniego lokalu gospodarczego. Musi mieć on stosunkowo dużą powierzchnię oraz być dobrze zlokalizowany na mapie miejscowości.

Jak załatwić formalności?

Jak otworzyć własny salon kosmetyczny?Na początku przedsiębiorca musi przede wszystkim zarejestrować firmę. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej wystarczy wypełnić formularz CEiDG. Założyć firmę możemy dosłownie w kilka minut, jednak na tym nie koniec formalności. Następnie musimy dokonać zgłoszenia do ZUS. Od tej chwili jesteśmy bowiem płatnikami i uiszczamy składki za siebie. Często mamy możliwość skorzystania z różnego typu zwolnień, jednak tak czy inaczej zgłoszenia do ZUS musimy dokonać. Kolejno powinniśmy wybrać biuro rachunkowe, które będzie prowadzić naszą księgowość i rozliczać nas z podatków. Pomimo tego, iż nasza firma dopiero zaczyna działalność, już mamy obowiązek prowadzić księgowość. Musimy zdecydować się na sposób, w jaki będą opodatkowane nasze dochody. Przedsiębiorca decyduje również o tym, czy będzie podatnikiem VAT, czy nie. Taką decyzję warto jednak podjąć we współpracy z księgowym. Poda on wszystkie wady i zalety konkretnych rozwiązań. Pozostaje jeszcze kwestia ewentualnego zgłoszenia salonu do sanepidu. Generalnie brakuje obecnie przepisów regulujących kwestię, czy właściciel salonu w ogóle musi go zgłaszać do sanepidu. Na ogół decyzję odnośnie tego podejmują lokalne stacje. Przedsiębiorca musi więc dowiedzieć się, jaki zwyczaj panuje w jego rejonie. Co prawda nie grożą mu kary z tytułu niezgłoszenia salonu, jednak może być on częściej kontrolowany przez władze sanitarne.

Zobacz również:

 

Sprzęt i kosmetyki

Otwierając działalność gospodarczą podejmujemy również decyzję odnośnie tego, jakie usługi będziemy świadczyć. Na początek najlepiej skupić się na tym, co sami potrafimy. Nie rzucajmy się więc na głęboką wodę. Możemy zacząć chociażby od zaproponowania klientom manicure hybrydowego czy depilacji woskiem. Z czasem możemy oczywiście rozszerzać działalność i zatrudniać nowych pracowników. Salon musi być wyposażony w odpowiedni sprzęt, który jest kosztowny. Im mniej usług świadczymy początkowo, tym mniejsze będą nasze pierwsze wydatki. Sam zakup wyposażenia powinniśmy dobrze przemyśleć. Postawmy na produkty sprawdzonych marek, które oferują wieloletnią gwarancję. Nie możemy też zapomnieć o narzędziach do sterylizacji. Następnie musimy wybrać kosmetyki, z pomocą których będziemy wykonywać zabiegi. Nie kupujmy ich zbyt dużo na początek. Po pierwsze oznacza to duże wydatki, po drugie zaś możemy nie zużyć ich w terminie. Będą się one wtedy nadawały jedynie do utylizacji. Wybierajmy kosmetyki z wysokiej półki, lecz niekoniecznie najwyższej. Chodzi o to, aby zapewnić klientom jakość produktów, lecz z drugiej strony nie przepłacać za nie.

Ceny zabiegów

Najtrudniejszą kwestią jest ustalenie ceny poszczególnych zabiegów. Na cenę ma wpływ wiele czynników. Weźmy pod uwagę koszty zakupu kosmetyków, koszt pracy czy nawet koszty stałe, takie jak na przykład czynsz czy składki ZUS. Niemniej jednak nasze ceny nie powinny bardzo odbiegać od tego, co oferuje konkurencja. Chodzi o to, aby nie proponować cen dumpingowych, czyli zbyt niskich. Wpływają one również na to, że możemy nie osiągnąć zamierzonego zysku. Nie proponujmy też cen zbyt wysokich – te bowiem zwykle odstraszają klientów.