Jak sprawdzić gwarancję Apple?

Niekiedy może dojść do sytuacji, w której będziemy chcieli znaleźć informacje na temat statusu gwarancji sprzętu. Jest to szczególnie istotne, kiedy urządzenie zaczyna działać w sposób nieprawidłowy lub całkowicie odmówił nam posłuszeństwa. Na szczęście producent zadbał o to, aby użytkownicy elektroniki marki Apple mogli dość łatwo znaleźć informacje na temat statusu gwarancji. Od kiedy liczona jest gwarancja w przypadku urządzeń Apple? Data aktywacji- do czego służy? W jaki sposób znaleźć numer seryjny? Co zrobić, aby sprawdzić status gwarancji urządzeń marki Apple? Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania serdecznie zapraszamy do lektury poniższego artykułu, który z pewnością rozwieje wszelkie wątpliwości czytelników.

Od kiedy liczona jest gwarancja w przypadku urządzeń Apple?

Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek rozważania na temat sprawdzania gwarancji Apple, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, od kiedy tak właściwie liczona jest gwarancja. Często możemy spotkać się z informacją, która brzmi następująco: gwarancja Apple liczona jest od daty aktywacji. Jest to data, w której urządzenie zalogowało się do sieci. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie jest to prawda. Ludzie decydują się na pisanie takich rzeczy, aby uwiarygodnić swoją sprzedaż. Z pewnością wychodzą oni z założenia, że sprzęt nie jest aktywowany, w konsekwencji bieg gwarancji nie rozpoczął się. W konsekwencji teoretycznie sprzedawane jest urządzenie, które ma długotrwałą gwarancję naprawy w przypadku awarii nie z naszej winy. Taki tok  rozumowania jest jednak nieprawdziwy i wprowadza w błąd innych użytkowników. Jeśli chodzi o gwarancję producenta- jest ona liczona od chwili, kiedy nastąpiła pierwotna sprzedaż w kanale sprzedażowym. Sprzęt ma zatem rok gwarancji od daty, w której dokonaliśmy zakupu. Niekiedy producent może poprosić o dowód zakupu, jeśli sprzęt zostanie nabyty od nieautoryzowanego sprzedawcy.

Data aktywacji- do czego służy?

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że o ile podstawową datą rozpoczęcia gwarancji to data pierwotnej sprzedaży, to jednak data aktywacji także ma znaczenie i nie możemy o niej zapominać. Jak to jest możliwe? Okazuje się, że zarówno autoryzowane serwisy, jak i producenci mają wgląd na to, kiedy nastąpiła aktywacja urządzenia. Czy ma to jakiś wpływ na bieg naszej gwarancji. Otóż jest to pewna data pomocnicza, dzięki której możliwe jest uszczelnienie systemy liczenia gwarancji. Przykładowo jeśli z dowodu zakupu wynika, że urządzenie zostało kupione 05.01.2021 to gwarancja powinna trwać do 04.01.2022r. Jeśli jednak dojdzie do sytuacji, w której rzekoma data aktywacji to 06.06.2020 roku, to producent uzna, że roczna gwarancja rozpoczęła się właśnie w 06.06.2020 roku, bowiem to właśnie wtedy nastąpiła aktywacja urządzenia. Oczywiście logiczne jest, że data aktywacji powinna być późniejsza niż data sprzedaży. Jeśli jednak jest zupełnie odwrotnie, wówczas może oznaczać to dwie rzeczy: sprzedaż nie była pierwotna lub sprzedający aktywował urządzenie przed sprzedażą końcowemu klientowi. Dlatego też zapamiętajmy, że w przypadku wystąpienia rozbieżności pomiędzy datą sprzedażą, a datą aktywacji, decydująca będzie data aktywacji, jednakże tylko do skrócenia biegu gwarancji, a nie do wydłużenia. Dla użytkownika smartfonów marki Apple jest to kwestia dość problematyczna, część użytkowników może twierdzić, że jest to nieco niesprawiedliwe, niestety nie mamy wpływu na politykę sprzedażowa i gwarancyjną tamtejszej firmy.

W jaki sposób znaleźć numer seryjny?

Aby sprawdzić status gwarancji, w pierwszej kolejności musimy znaleźć numer seryjny. Znajdziemy go wchodząc w „Ustawienia” i klikniemy w „Ustawienia ogólne”. Teraz wybieramy opcję „To urządzenie…” i przewijamy ekran tak długo, aż naszym oczom ukaże się wcześniej wspomniany numer seryjny. Niekiedy nie mamy do niego dostępu, w konsekwencji szukamy alternatywnego rozwiązania, czyli numeru IMEI. Możemy go odnaleźć na tylnej części urządzenia- znajduje się pod napisem iPhone lub iPad w zależności od tego, jakiego rodzaju urządzenie mobilne posiadamy. Podobnie wygląda to w przypadku MacBooków- numer IMEI znajdziemy na dolnej części urządzenia. Możliwe jest także znalezienie numeru seryjnego w systemie. Aby tego dokonać, naciskamy na jabłko i wybieramy opcję „Ten MAC…”. Kiedy opcja to zostanie wybrana, wówczas pojawi się okienko- klikamy na napis, który wyświetla wersję systemu. Umożliwia to znalezienie większej ilości informacji, razem z numerem seryjnym.

Co zrobić, aby sprawdzić status gwarancji urządzeń marki Apple?

Kiedy mamy już niezbędne dany, odwiedzamy stronę https://checkcoverage.apple.com/pl/pl/. Tam wpisujemy numer seryjny lub numer IMEI, który został wcześniej znaleziony. W dalszej kolejności klikamy „dalej”. Na następnej stronie zobaczymy różne opcje, m.in. data zakupu, wsparcie telefoniczne, zakres napraw i serwisu. Na tej podstawie jesteśmy w stanie określić czy sprzęt został aktywowany. Wchodząc w sekcję „Szacowana data wygaśnięcia” znajdziemy właśnie to, czego szukamy.