Chip tuning – Możemy z naszego auta wycisnąć więcej!

Wielu z nas chciałoby mieć samochód z ikrą: z dużą mocą, szybki i bezpieczny, no i żeby nie płacić nie wiadomo ile za paliwo. Okazuje się, że istnieją zabiegi, które są w stanie podnieść parametry samochodu nie obniżając jednocześnie trwałości podzespołów samochodu. Takie rozwiązanie to chip tuning i nie należy ono do grupy tych rzeczy zakazanych, tajemnych, do których dostęp mają tylko wybrani.

Jak wyjaśnić, co tak właściwie się dzieje w trakcie ulepszania samochodu? W jednym zdaniu, chip tuning jest to elektroniczne zwiększenie mocy silnika. W trakcie procesu wykorzystujemy rezerwy, jakie zostawił producent auta montując każdy z silników w fabryce. Dzięki temu trwałość podzespołów jest nieco większa. To zabezpiecza producenta w sytuacjach, kiedy klient nie dba o swój samochód. Ale od początku. Samochód posiada urządzenie o nazwie sterownik silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. Parametry sterowania paliwem i zapłonem wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy i palił najmniej paliwa. Decydując się na chip tuning, instalujemy poprawiony program (chip), dzięki czemu dodajemy mocy i momentu obrotowego, jak również zmniejszamy spalanie paliwa. Większość samochodów jest przygotowana do takiej modyfikacji (to praktycznie wszystkie te wyposażone w elektroniczny sterownik wtrysku).

Przeglądając oferty różnych tunerów znajdujemy dosyć sprzeczne informacje, szczególnie w procencie zwiększenia mocy samochodu. Jedni oferują dziesięć, inni czterdzieści. Gdzie jest haczyk? Czy nie zostaniemy oszukani. Trzeba znać umiar, szczególnie w modyfikacjach: niepoprawne pokręcanie parametrów może skutkować poważnymi uszkodzeniami samochodu, w najgorszym wypadku nawet do wybuchu silnika. Doświadczony mechanik zna granice fabrycznej wytrzymałości podzespołów, dzięki czemu wykorzystując aparaturę hamowni podwoziowej dokona zmian które nie przekroczą granicy wytrzymałości elementów silnika oraz nie będą nadmiernie eksploatować reszty części.
Zazwyczaj margines dodatkowych możliwych do uzyskania osiągów nie przekracza 20-25%, natomiast wytrzymałość lub wydajność konstrukcyjna najsłabszego elementu (jest to najczęściej sprzęgło lub turbosprężarka) to ok. 30%. Chip tuning wygląda inaczej przy silnikach diesla z filtrem FAP/DPF. Przedawkowanie takiego silnika tak, aby spalanie było niezupełne może nie być widoczne. Auto nie będzie dymić, bowiem filtr DPF/FAP dym zatrzyma w większej części, i bardzo szybko się zatka – a jego wymiana, regeneracja czy nawet usunięcie są bardzo kosztowne. Stąd sprawdzony chip tuning czy powerbox to podstawa w unikaniu problemów tego typu – dobrze zmodyfikowany silnik będzie spalał paliwo zupełnie.

Decydując się na modyfikację powinniśmy zastanowić się nad możliwymi rozwiązaniami. Do wyboru mamy instalację nowego programu w sterowniku silnika (czyli chip tuning), bądź dopięcie do wiązki samochodu dodatkowego zewnętrznego sterownika cyfrowego (czyli tuning box lub power box). Zaczynając od tego drugiego, Power box zmienia dwa parametry główne silnika: sterownik wprowadza korektę ciśnienia doładowania i dawkę paliwa. Nie jest w stanie wpływać na kąt wtrysku/kąt zapłonu, co sprawia że osiągi będą mniejsze. Czasami jest dla niektórych samochodów jedynym rozwiązaniem. Do jego niewątpliwych zalet należy fakt, że może być on zdalnie włączany i wyłączany (za pomocą pilota czy telefonu), można go przełożyć z samochodu do samochodu, (choć potrzebna może być zmiana wiązki na dopasowaną do innej marki oraz zmiana map tuningowych w boxie). Tuning box można zdemontować z samochodu przed autoryzowanym przeglądem, a operacja jest bardzo prosta. Opcja bardziej zaawansowana, czyli chip tuning, polega na zmianie nastaw (map) sterownika silnika. Może być wykonana przez gniazdo diagnostyczne, bez fizycznej ingerencji w sterownik, albo w przypadku, gdy sterownik nie daje takiej możliwości
– poprzez demontaż, otwarcie sterownika i podłączenie się do niego od środka
i przeprogramowanie jego pamięci. Chip tuning zmienia trzy parametry: dawkę paliwa, ciśnienie doładowania i moment zapłonu paliwa. Możliwe są inne kombinacje, takie jak chip tuning aut bez turbosprężarki, ustawienie wolnych obrotów, dawki rozruchowej (startowej), wyłączenie DPF/FAP, czy zmiana limiterów prędkości maksymalnej i obrotów. Wadą tej modyfikacji jest fakt, iż przy autoryzowanych serwisach przeróbka zostanie wykryta i ASO odbierze gwarancję. Nie ma tu też możliwości szybkiego usunięcia chipa i przywrócenia auta do stanu fabrycznego. Czasem przy przeglądach samochodów w trakcie aktualizacja oprogramowania sterownika modyfikacja może zostać skasowana, a samochód przywrócony do stanu fabrycznego. Chip tuning jest również niemożliwy do przełożenia do innego auta, nawet takiej samej marki i z takim samym silnikiem- jest on pisany indywidualnie pod każdy samochód.