Marketing na Facebooku

Rozwijające się na przestrzeni lat nowoczesne technologie sprawiają, że wykorzystujemy do sprzedaży coraz to nowe kanały informacji. Poza typowymi ulotkami, reklamami w telewizji czy w radiu ruszamy na podbój Internetu, jako perfekcyjnego, łatwo dostępnego źródła informacji. Po erze reklam oraz  różnego rodzaju banerów w Internecie przenosimy się w media społecznościowe. Jedną z takich prężnie rozwijających się gałęzi jest marketing na Facebooku.

Facebook jest portalem społecznościowym, który już w naszej świadomości istnieje już od dawna, i stał się czymś oczywistym i naturalnym w codziennym użytkowaniu. Wraz z jego rozwojem zmieniły się również możliwości, jakie marketingowcy mogą wykorzystywać do sprzedaży produktu bądź reklamy firmy w tej platformie. Spece od reklamy przeskakują jeden drugiego, aby znaleźć odpowiednie sposoby i miejsca do dobrej promocji. A tych istnieje naprawdę sporo. Jest to związane z ilością grup i społeczności odwiedzających dziennie ten portal oraz przerażającej różnicy wieku miedzy użytkownikami. Oraz potrzebami.

Pamiętać należy, że Facebook jest miejscem, w którym sprzedaje się nieco inaczej niż zazwyczaj. Inna jest tam dostępna grupa wiekowa osób, które korzystają z usług. Inny jest język korzyści, inaczej się komunikujemy. Kiedyś mówiło się, że media społecznościowe są głownie dla ludzi młodych, jednak ten trend zmienia się szybciej, niżby się nam wydawało. Prócz młodych użytkownikami portalu są też osoby w średnim wieku. Marketing na Facebooku to nie tylko tekst, to głównie obrazy, filmy, klipy, czy grafiki. Muszą być one na tyle dobrze przygotowane, żeby zwrócić uwagę oglądającego, który potrafi godzinami scrollować tablicę w poszukiwaniu ciekawych informacji. Reklama musi być krzykliwa, ale nie może poruszać treści bardzo kontrowersyjnych. Najlepiej, jeśli wzbudzi emocje takie, jakie sobie zaplanujemy i skłoni oglądającego do akcji.

Media społecznościowe mogą być doskonałym narzędziem do sprzedawania produktów bądź promowania swojej firmy na Facebooku. Przykładem może być Marketplace, czyli miejsce, gdzie można sprzedawać produkty bądź usługi. Dobrym miejscem do wymiany ofert, zdań czy poglądów są też grupy społecznościowe. Otwarte bądź zamknięte, gromadzą wśród siebie ludzi, którzy znajdują się na tym samym obszarze bądź są zainteresowani podobnego rodzaju działaniami czy produktem.

Marketing na Facebooku to idealny sposób na zwiększenie świadomości marki. Wszystko przez możliwość posiadania fan page (nie mylić z fun page), na którym firma daje się poznać. Umieszczając treści, pokazuje się jako podmiot świadomy, wyedukowany, chcący zarazić pasją d swojego produktu innych. Każde szanujące się przedsiębiorstwo powinno mieć swój fan page. Ale nawet najpiękniej wykonany, jeśli nie będzie miał zasięgu i nie będą się na nim pojawiać treści, będzie bezużyteczny, a co więcej- będzie działał na niekorzyść firmy.

Czy opłaca się „kupować lajki”? No… raczej nie. W pierwszym odruchu wydawać by się mogło, że skoro strona ma tyle polubień to jest fajna i zwiększy to zainteresowanie innych. Ale użytkownik Facebooka nie jest głupi. Jeśli widzi dużo polubień, a mało reakcji związanej z postami, to coś mu przestaje pasować. Plus algorytm kolejne posty wyskaluje tak, że docelowo będą mieć mniejszy zasięg, niż gdyby były wysyłane bez dużej ilości kupionych polubień. Więc nie polecamy.

Kolejnym tematem związanym z marketingiem na Facebooku są płatne kampanie reklamowe. Tutaj pole do popisu jest szerokie, i w zależności od tego, co chcemy uzyskać, używamy różnych narzędzi marketingowych. Inaczej bowiem będzie wyglądać reklama firmy, której celem będzie zwiększenie naszej rozpoznawalności, a inaczej bezpośrednia reklama produktu, który oferuje firma. Zdawać sobie trzeba też sprawę z tego, że nie każda reklama na Faceboku przełoży się na bezpośrednie zarobki firmy. Jednakże jest to narzędzie, które odpowiednio wykorzystane przyniesie niewątpliwe korzyści. Czy robić ją samą czy z pomocą specjalisty? Wszystko zależy od tego, jakie środki możesz na to przeznaczyć.

Warto też zadać sobie pytanie, czy warto wychodzić z motyką na słońce. Jeśli firma jest niewielka, a rzeczywisty zysk z tego typu reklam nie jest spektakularny, to warto popróbować darmowych sposobów reklamy, mając na uwadze fakt, iż ich wykorzystanie będzie zdecydowanie słabsze. Niektóre przedsiębiorstwa nie potrzebują tak mocno rozwiniętego kontaktu z klientem. W ich przypadku, marketing na Facebooku będzie miał za zadanie zwiększenie zasięgów informacji o firmie. Tutaj może przydać się pomoc fachowca, który będzie posiadał znajomość rynku oraz mechanizmu działającego mediami społecznościowymi.

Marketing na Facebooku nie jest już mini dziedziną, raczkującą i uczącą się działania. To prężnie rozwijająca się gałąź komunikacyjna między klientami a przedsiębiorcami. Dla osób, które płynie poruszają się w tym świecie, jest idealnym miejscem zarówno do rozwoju, jak i również do stworzenia przestrzeni dla swojego przedsiębiorstwa.

Dodaj do zakładek Link.